از بازار های سنتی دیروز تا فروشگاه های مدرن امروز + تصاویر
در کنار بازارهای پیشرفته مدرن هنوز هم بازارهای سنتی که بوی ادویه تازه از هر سوی آن به مشام می‌رسد لذت بخش است

به گزارش خبرنگار بازار باشگاه خبرنگاران بازار معمولاً مکانی مسقف بوده که در آن صنف های مختلف در راسته های خاص خود به داد و ستد اشتغال داشته اند بدین ترتیب بازار سنتی به دلیل مرکزیتی که در امور اقتصادی و تجاری داشت خود به خود به مرکز زندگی نیز تبدیل می شد.
بزرگترین بازار سنتی مسقف جهان
بازارتبریز که قدمت آن به قرن چهارم هجری- قمری می‌رسد ،خاطرات ناگفته فراوانی در دل خود دارد،بازار سنتی تبریز یکی از نمونه‌های منحصر به فرد از لحاظ معماری بوده و بزرگترین بازار مسقف جهان است.
سبک معماری، آرایش مغازه‌ها، تیمچه‌ها، کاروانسراها، دالان‌ها، راسته‌ها، انواع مشاغل و وجود تعدادی مدرسه و مسجد که پیشینه تاریخی دارند، بازار تبریز را نمونه عالی یک محیط تجاری و معماری اسلامی و شرقی کرده است.

                                                                                                              


بازار شناور
تایلند که به خاطر داشتن کانال‌ها و راه‌های آبی متعدد به نام ونیز شرق شهرت یافته است.بنابراین وجود بازارهای شناور در آن دور از ذهن به نظر نمی رسد. تایلند بازارهای شناوری دارد که بازاردمنوین سادواک از معروف ترین آنها است. بازار دمنوین سادواک در ۱۰۹ کیلومتری جنوب بانکوک قرار دارد.از آنجا که خاک اطراف کانال‌ها برای کشاورزی بسیار مناسب است کشاورزان در اطراف آن‌ها به کار و فعالیت مشغولند و مهمترین محصولی هم که در این بازارها به فروش می‌رسد محصولات کشاورزی است.

                                                      

بازار سنتی ادویه
بازاری که بوی ادویه تازه و مخصوص هندی از هر سوی آن به مشام می‌رسد.هند مسیر طولانی را در جهت توسعه و پیشرفت پیموده و الگوی توسعه‌ای هند به عنوان یکی از الگوهای جالب توسعه جهان همواره مورد توجه بوده و دانشمندان علم اقتصاد آن را مورد بررسی قرار داده اند.

                                                            


بازار پاکستان
بازارهای پاکستان به شکل کاملا سنتی اداره می‌شود و از لحاظ شکل ظاهری به بازارهای ایران بسیار شبیه است. کالا ها به شکل عمده در کنار هم چیده شده و اکثر محصولات داخلی پاکستان به صورت باز و کیلویی به فروش می‌رسد. بازار در پاکستان به مرکز تجاری اصلی شهر اطلاق می‌شود که از آن برای خرید و فروش و نیز برای مبادله کالا استفاده می‌شود.

                                                                                        برگرفته ازسایت www.shirazefarda.com