طراحی فرایند، تکنیکی برای ایجاد چشمانداز و زبانی مشترک برای بهبود نتایج کسب و کار است. با این حال، رهبران سازمانها اغلب اشتباهاتی دارند و ظرفیت طراحی فرایند را دستکم میگیرند. برای مثال، یکی از پیامدهای این اشتباهات، عدم توجه فروشندگان به فرایند و عمل در خارج از سیستم است.
1. درختان را میبینید، اما جنگل را فراموش میکنید
واحد فروش شرکتی زمان زیادی را صرف تهیه فرایند فروش کرد، اما این فرایند بسیار پیچیده و استفاده از آن تقریبا غیرممکن بود. این طرح مثل اکثر تلاشهای طراحی فرایند فروش بود. اغلب متخصصان نیز طرحهای مشابهی تهیه میکنند و برگههای زیادی را با لوزیهای تصمیم و جزئیات پیچیده دیگر پر میکنند. چنین طرحهایی مشکلات زیر را دارند:
· بسیار جزئی هستند و اطلاعات آنها بیش از آن است که یک نفر بتواند از آنها بهره ببرد.
· اهمیت فعالیتها را یکسان فرض میکند، در حالی که چنین چیزی واقعیت ندارد.
به اهداف در طراحی فرایند فروش توجه کنید
حتی اگر اعضای تیم درباره چگونگی رسیدگی به حسابها اختلاف نظر داشته باشند، در مورد رسیدگی به حسابها توافق دارند. به این ترتیب، برخی اختلافنظرها در مورد نحوه رسیدن به هدف وجود خواهد داشت، اما افراد به تدریج به سمت توافق حرکت میکنند و رسیدن به اهداف راحتتر میشود.
اهداف با مرز واحدها منطبق نیستند. فردی ممکن است در تمام مراحل حضور داشته باشد. این امر، به ارتباط و همکاری بیشتر کمک میکند و طرحهای فرایند را به چهارچوبی برای مسئولیت تبدیل میکند. مسئله مهم دیگر، لوزیهایی است که نشان میدهند چه زمانی یک نفر (فروشنده) باید تصمیم بگیرد. در عمل افراد میتوانند تصمیم بگیرند از شخص دیگری خرید کنند، تا سال بعد منتظر بمانند، یا غیرمنتظره تماس بگیرند و اعلام نیاز کنند. شناسایی و ارزیابی زمان تصمیمگیری اطلاعاتی حیاتی برای بهبود فرایند فراهم میکند.
2. به جای مشتری به خریدار توجه میکنید
مدیر اجرایی شرکتی در پایاننامه کارشناسی ارشد خود مطالبی را درباره شیوه کار فروشندگان از مدیران فروش شرکت جمعآوری کرد و آنها را سر و سامان داد. استادان دانشگاه، تحلیل جامع وی را پذیرفتند، اما کار طاقتفرسای وی سودی برای سازمان نداشت.
در طرح وی هدف هر مرحله نیز مشخص شده بود. اما معلوم نبود که این فعالیتها برای چه کسی ارزش میآفریند؟رویهها از نگاه مدیران سازمان مهم هستند، اما برای مشتری ارزشی ایجاد نمیکنند.
چگونه برای مشتری ارزش بیافرینید
فرایندهای فروش موفق برای مشتری ارزش میآفرینند. واگذاری وظیفه طراحی فرایند به مدیری که تجربه فروش یا بینش اجرایی ندارد به شرکت جنبوجوشی بیثمر میدهد.
طی طراحی فرایند فروش باید توجه خود را بر مهمترین پرسش ماموریت واحد فروش حفظ کرد. چگونه برای مشتری ارزش واقعی خلق کنید؟ باید مشخص کنید چگونه هر مرحله برای مشتری ارزش میآفریند. اگر نمیتوانید این کار را بکنید، آن مرحله را در خدمت هدف دیگری قرار دهید. هر کاری که برای یافتن، کسب و حفظ مشتری انجام میدهید باید ارزش مشخصی برای مشتری ایجاد کند. هیچگام مطمئنتری برای رشد کسب و کار وجود ندارد. ارزش مشتری اولین سد در مقابل بازارهای متغیر، رقابت و فناوری است.
3. پولتان را دور نریزید
واحد آموزش و توسعه شرکتی بزرگ، میلیونها دلار صرف توسعه برنامه آموزش فروشی بر ارزشهای فرهنگ سازمانی کرد. این برنامه از نظر توسعه سازمانی عالی بود و اهداف مفهومی شرکت را به روشنی بیان میکرد. برنامه مزبور براساس مواد آموزشی موجود، فروشندگانی ماهر تربیت میکرد. عبارتهایی نظیر: از شبکه روابط استفاده کنید، تصمیمگیری را تسهیل کنید یا تعهدات مشترک را تقویت کنید به کار فروشندگان نمیآید. در عملیات فروش واقعی مراحل ارزیابی وجود ندارد و فقط در برنامههای آموزشی از آنها نام برده میشود. فروشندگان در حین کار از روش فروش مطلع میشوند و از آموزش چیزی یاد نمیگیرند. در نهایت نیز شرکت مزبور، نظام ارزیابی خود را بدون توجه به چارچوب برنامه آموزشی تهیه کرد.
ابزار، مهارتها و ارزیابی نتایج را با فرایند ادغام کنید
استراتژیهای بازاریابی و سنجش کیفیت باید با توجه به چرخه اقتصادی محصولات تغییر کند. معیارها شاخصهایی قوی برای تغییرات بازار ایجاد میکنند و به فروشندگان امکان پاسخگویی به این تغییرات را میدهند. در ضمن، سازمان میتواند به کمک معیارها، گلوگاهها و نقاط ضعف خود را ارزیابی کند و منابع را اثربخشتر تخصیص دهد. برای مثال، اگر بازاریابی نتایج خوبی ندارد، افزایش تعداد فروشندگان یا خرید خدمات آموزشی گرانقیمت سودی برای سازمان نخواهد داشت، بلکه باید فرایند بازاریابی را به گونهای بهبود داد که نتایج مطلوبی ایجاد کند.
4. راهحل دیگران را میخرید
فرایند فروش اغلب به صورت آموزش فروش یا مدیریت روابط مشتری مطرح میشود. این روشها در صورتیکه از آنها استفاده مناسبی شود مفیدند، اما در عین حال معایبی نیز دارند.
در واقع آموزش فروش خوب به فروشندگان کمک میکند تا به اهداف برسند اما فروشندگان مثل سایر افراد از محیط تاثیر میگیرند. اگر محیط تغییر نکند، رفتارها به وضعیت سابق باز میگردند. با این حال، مدیران فروش به تاثیر ناسازگاری محیط فروش سازمان و فرضیات برنامه آموزش فروش توجه ندارند و هر سال میلیونها دلار صرف برنامههای آموزشی نامناسب میشود. وقتی شرکتی از مدیریت ارتباط با مشتریان استفاده میکند باید کسب و کارش را با آن سازگار کند. مدیران فکر میکنند همه میدانند کسب و کار آنها چگونه کار میکند و هر کسی میتواند جزئیات را طراحی کند. اگر افراد درون سازمان نتوانند طرح معقولی از فرایند فروش تهیه کنند، چگونه میتوان انتظار داشت فرضیات افرادی بیرون از سازمان درست باشد؟ مدیریت ارتباط با مشتریان به معنای اجرای استراتژیهای کسب و کار مشتریمدار است، باعث طراحی مجدد فعالیتهای وظیفهای میشود و نیازمند مهندسی مجدد فرایندهاست. فناوریهای مدیریت ارتباط با مشتریان اجرای آن را به عهده ندارد بلکه از آن حمایت میکند.
مدیریت ارتباط با مشتریان بسیار قوی است. برای مدیریت ارتباط با مشتریان باید به پرسشهایی مثل چگونه برای مشتری ارزش ایجاد کنیم؟ و چگونه ارزشی را که ایجاد کردهایم ارزیابی کنیم؟ پاسخ بدهیم. اگر مدیران سازمان مسئولیت پاسخها را به عهده نداشته باشند، تلاش آنها به دلیل محیط نامناسب سازمانی شکست میخورد.
کارکنان را در طراحی فرایند و تعریف مشکلات و راه آنها مشارکت دهید
برنامههای آموزشی و نرمافزارها ابزار ارزشمندی برای حمایت از فرایند فروش هستند، اما فرایند فروش را نمیتوان از فردی دیگر کپی کرد. نگاه کارکنان باید در فرایند فروش لحاظ شود. رهبران سازمان فروش باید چشماندازی مشترک داشته باشند و آن را اجرا کنند. طراحی فرایند،ابزاری مناسب است که کارکنان را به خلق و رسیدن به چشماندازی مشترک تشویق میکند.
جمعبندی
بهترین فروشندگان هر سازمانی اغلب فارغ از عواملی که در فرایند فروش یا مدیریت ارتباط با مشتری مطرح است عمل میکنند. آنها برای گرفتن سفارش از این رویهها عدول میکنند. اکنون زمان آن رسیده است که یکی از راههای سنتی رهبرانی که با جار و جنجال تیمهای فروش را هدایت میکنند و به موانع داخلی بیتوجه هستند به چالش کشیده شود. طراحی فرایند که با همکاری تیمی انجام میشود، در تمام مراحل به مشتری توجه دارد و ابزاری قوی برای غلبه بر این موانع است. خلاصه اینکه طراحی فرایند فروش مزایای زیر را برای سازمانهای مشتریگرا دارد و به پیشرفت در عملکرد فروش سازمان کمک شایانی میکند:
· به شریان حیاتی مشتری دست پیدا میکند.
· ارزش واقعی ایجاد میکند و فروشندگان مجبور نیستند خارج از سیستم عمل کنند.
· به درک و پذیرش تغییرات سازمانی وظایف کمک میکند.
· چارچوبی برای ارزیابی اهدافی که کارکنان تعیین کردهاند، فراهم میکند.
منبع:
بزرگترین استخر داخل سالن دنیا در کانادا :
WORLD'S BIGGEST INDOOR SWIMMING-POOL
World Water Park ….. Edmonton, Albert , Canada …………..SIZE….5 Acres
بزرگترین شرکت (Office) در امریکا :
WORLD'S BIGGEST OFFICE COMPLEX ………… CHICAGO
Chicago Merchandise Mart….. Illinois , USA
بزرگترین مرکز خرید دنیا در چین :
WORLD'S BIGGEST SHOPPING MALL
South China Mall, Dongguan, China ………892,000 meter-square
Shops on 6 floors
892 هزار متر مربع مساحت این مرکز 6 طبقه میباشد
بزرگترین فرودگاه دنیا در امریکا :
WORLD'S BUSIEST AIRPORT…………… NEW YORK
J.F.K International Airport , New York………………..USA
نیویورک
بزرگترین پل ارتباطی دنیا در استرالیا :
WORLD'S WIDEST BRIDGE……… AUSTRALIA
Sydney harbor bridge, Australia ……..16 lanes of car traffic…..8 lanes in the upper floor, 8 in the lower floor
طویلترین پل ارتباطی دنیا در چین :
WORLD'S LONGEST BRIDGE…………… CHINA
Donghai Bridge , China ……………………32...5 kilo meters
32/5 کیلومتر طول این پل میباشد
بزرگترین کشتی دنیا :
WORLD'S BIGGEST PASSENGER-SHIP
MS Freedom of the Seas……4300 passenger Capacity Inside
گنجایش 4300 نفر مسافر رو دارد
بزرگترین هواپیمای ایرباس دنیا - A380 :
WORLD'S BIGGEST PLANE……………AIRBUS
Airbus A380………..555 Passengers
گنجایش 555 نفر مسافر رو دارد
بزرگترین اتوبوس دنیا :
WORLD'S BIGGEST BUS
Neoplan Jumbo - cruiser……..2 in 1 bus….double deck bus……170 passenger capacity
گنجایش 170 نفر مسافر رو دارد
بلندترین مجسمه دنیا در برزیل :
WORLD'S HIGHEST STATUE…………….BRAZIL
CHRIST THE REDEEMER STATUE…..RIO.D.J………BRAZIL
ریودوژانیرو
بزرگترین برج دنیا در دبی :
WORLD'S TALLEST BUILDING……… DUBAI
Burj Dubai……….900 meters high. To be finally completed 2008
برج دبی ... در حال ساخت ... 900 متر ارتفاع
بزرگترین قصر دنیا در رومانی :
WORLD'S LARGEST PALACE………………….ROMANIA
Palace of the Parliament….. Bucharest , Romania ………. more than 500 bedrooms, 55 kitchens,120 sitting rooms
بزرگترین استادیوم دنیا در برزیل :
WORLD'S BIGGEST STADIUM……….BRAZIL
MARACANA STADIUM………… RIO D.J………… BRAZIL……………CAPACITY…199,000
استادیوم ماراکانای ریودوژانیروی برزیل دارای 199،000 نفر گنجایش تماشاگر !!
گرانترین استادیوم دنیا در انگلستان :
WORLD'S COSTLIEST STADIUM……… ENGLAND
New WEMBLEY STADIUM, London ….90, 000 capacities…………….cost…..$1.6 billion
استادیوم معروف 90 هزار نفری ویمبلی که بعد از تخریب ، حدود 6/1 بیلیون دلار خرج بازسازی این استادیوم شد
بزرگترین پل ارتباطی بزرگراهها در امریکا :
MOST COMPLEX INTER-CHANGE……… TEXAS
Interstate 10 Highways Interchange…… Houston , Texas
هوستون امریکا ...
بزرگترین جرثقیل دنیا در آلمان :
WORLD'S BIGGEST EXCAVATOR
Built by KRUPP of Germany………….45,500 tons……95 meters high……215 meters long
بزرگترین مسجد دنیا در پاکستان :
WORLD'S LARGEST MOSQUE………………PAKISTAN
Shah Feisal mosque…... Islamabad …… Pakistan
Inside hall capacity ….35, 000 outside overflow capacity…… 150,000
ظرفیت داخلی : 35،000 نفر
ظرفیت خارجی : 150،000 نفر
بزرگترین هتل دنیا در امریکا :
WORLD'S BIGGEST HOTEL……… LAS VEGAS
MGM Grand Hotel…..Las Vegas….6276 rooms
لاس وگاس امریکا ... 6276 اتاق در هتل MGM !
گرانترین هتل دنیا در دبی :
WORLD'S MOST EXPENSIVE HOTEL … DUBAI…U.A.E
Burj Al Arab Hotel, Dubai….only 7 Star Hotel in the World
Cheapest room…$1000 per night.…..Royal suit…$28,000 per night
تنها هتل 7 ستاره واقعی دنیا ... برج العرب دبی
ارزانترین اتاق : شبی 1 میلیون تومان ( با در نظر گرفتن 1 دلار = 1000 تومان)
گرانترین سوییت : شبی 28 میلیون تومان !! (شبی یه زانتیا بده بگیر بخواب !!! )
ضمنا هر کسی میخواد وارد برج بشه باید همون دم در 50،000 تومان بده ... لول !
بزرگترین کلیسا در نیجریه :
WORLD'S BIGGEST CHURCH BUILDING………NIGERIA
Winners` C hapel…….Canaanland ………. Otta…..… Nigeria
Inside Sitting Capacity……50,000 Outside Overflow Capacity……250,000
ظرفیت داخلی : 50،000 نفر
ظرفیت خارجی : 250،000 نفر
بزرگترین معبد کاتولیکای دنیا در ساحل عاج : WORLD'S BIGGEST ROMAN-CATHOLIC CATHEDRAL…………IVORY-COAST