مرکز : چه نوع کامپیوتری دارید؟
مشتری : یک کامپیوتر سفید...
مرکز : سعی کردین دکمه رو فشار بدین؟
مشتری : آره، ولی اون واقعاً گیر کرده
مرکز : این خوب نیست، من یک یادداشت آماده می کنم...
مشتری : نه ... صبر کن ... من هنوز نذاشتمش تو درایو ... هنوز روی میزمه .. ببخشید
مشتری : سمت چپ شما یا سمت چپ من؟
مشتری : سلام ... من نمی تونم پرینت کنم.
مرکز : میشه لطفاً روی Start کلیک کنید و ...
مشتری : گوش کن رفیق؛ برای من اصطلاحات فنی نیار! من بیل گیتس نیستم، لعنتی!
مرکز : آیا شما پرینتر رنگی دارید؟
مشتری : نه.
مشتری : یه خرس Teddy که دوست پسرم از سوپرمارکت برام خریده.
مشتری : کار نمی کنه.
مرکز : دقیقاً چه کار کردین؟
مشتری : من کلید F رو 8 بار فشار دادم همونطور که بهم گفتید، ولی هیچ اتفاقی نمی افته...
مرکز : مطمئنید که به کامپیوترتون وصله؟
مشتری : نه، من نمی تونم پشت کامپیوتر برم.
مرکز : کیبوردتون رو بردارید و 10 قدم به عقب برید.
مشتری : باشه.
مرکز : کیبورد با شما اومد؟
مشتری : بله
مرکز : این یعنی کیبورد وصل نیست. کیبورد دیگه ای اونجا نیست؟
مشتری : چرا، یکی دیگه اینجا هست. اوه ... اون یکی کار می کنه!
مشتری : اون 7 هم با حروف بزرگه؟
مرکز : شما مطمئنید رمز درست رو به کار بردید؟
مشتری : بله مطمئنم. من دیدم همکارم این کار رو کرد.
مرکز : میشه به من بگید رمز عبور چی بود؟
مشتری : پنج تا ستاره.
مشتری : Netscape
مرکز : اون برنامه آنتی ویروس نیست.
مشتری : اوه، ببخشید... Internet Explorer
مشتری : عصرتون بخیر! من بیش از 4 ساعت برای شما صبر کردم. میشه لطفاً بگید چقدر طول میکشه قبل از اینکه بتونین کمکم کنید؟
مرکز : آآه..؟ ببخشید، من متوجه مشکلتون نشدم؟
مشتری : من داشتم توی Word کار می کردم و دکمه Help رو کلیک کردم بیش از 4 ساعت قبل. میشه بگید کی بالاخره کمکم می کنید؟
مشتری : من دارم اولین ایمیلم رو می نویسم.
مرکز : خوب، و چه مشکلی وجود داره؟
مشتری : خوب، من حرف a رو دارم، اما چطوری دورش دایره بذارم؟
-
کسی که با مشتری در تماس است در ابتدا باید شنونده خوب، صبور و بردبار باشد.
-
تمامی مشکلات را جدی گرفته و حداکثر تلاش خود را برای رفع این مشکل که منجر به افزایش رضایت مشتری می شود بکار گیرد.
-
نباید فکر کنیم که هر چیزی که در ذهن ماست همان چیزی است که در ذهن طرف مقابل است. به عبارت دیگر افراد دارای ادراک متفاوتی از مسائل پیرامون خود هستند.
-
بعضی اوقات مسائل بسیار ساده منجر به ایجاد بحران های بزرگ می شود. نمونه های آن در تاریخ فراوان است بنابراین میبایستی به ساده ترین مشکلات مشتریان خود به دقت گوش دهیم تا تبدیل به مشکلات بزرگ و عدیده نشوند چرا که عدم رسیدگی به مشکلات ساده منجر به هزینه های بیشتر برای جبران خواهد شد.
-
آنگونه فکر نکنیم که چون مکالمه به صورت تلفنی است پس مخاطب ما متوجه خیلی از مسائل در آنسوی خط نمی شود. مطمئن باشید انرژی مثبت یا منفی شما در آنسوی خط توسط مشتری به راحتی حس می شود. بنابراین پیشنهاد میشود افرادی که در این زمینه کار می کنند در مقابل خود یک آینه نصب کنند تا چهره خود را در زمان مکالمه ببینند و با لبخند با مشتریان مکالمه نمایند.
-
نکته آخر اینکه فراموش نکنیم که مشتریان ما فقط کاربران و استفاده کنندگان محصولات ما هستند و دانش و اطلاعات آنها به اندازه ما از محصولاتمان نیست و طبیعی است که از نگاه ما سوالات آنان ساده به نظر آید ولی همان سوالات برای آنان مشکل ایجاد کرده است. اگر آنها برای بکارگیری محصولات ما دچار مشکل هستند دلیل آن ضعف ارتباطی و اطلاع رسانی سازمان ماست پس میبایستی تا آنجایی که امکان دارد نسبت به آگاهی آنان برای لذت بردن از محصولات مان تلاش کنیم.
مذاکرات بین المللی- آرژانتینی ها |
1.مذاکره کنندگان آرژانتینی حساسیت چندانی به زمان و وقت شناسی ندارند. دیر آمدن امری عادی است. ضرب الاجل های زمانی جدی گرفته نمی شوند و مدت جلسه مذاکره ممکن است بسیار طولانی تر از مدت برنامه ریزی شده باشد. 2.مذاکره کنندگان آرژانتینی در جلسات اول مذاکره سبکی رسمی را دنبال می کنند اما به تدریج رویه غیر رسمی را پی می گیرند. در برخورد های اولیه باید آنها را با نام فامیل و یا نام کوچک به همراه پیشوند آقا یا خانم خطاب نمود. 3.از نظر آرژانتینی ها هدف از مذاکره رابطه است و قرارداد امری فرعی محسوب می شود. از نظر آنها مفاد قرارداد امضا شده الزام آور نمی باشند و بر اساس دوستی و اعتماد طرفین می توان آنها را تغییر داد. در جلسه اول معمولا" وقت زیادی به صحبت های غیر کاری اختصاص می یابد که هدف از آن رابطه سازی و شناخت طرف مقابل است . 4.مذاکره کنندگان آرژانتینی در سبک برخورد رویه ای بینا بینی دارند نه مطلقا" طرفدار ارتباطات غیر مستقیم هستند و نه طرفدار پرو پا قرص صراحت و فاش گویی خودشان خود را دیپلمات می دانند و معتقدند که حرف های خود را با صراحتی توام با ظرافت بیان می کنند به طوری که به کسی بر نخورد. 5.روند تصمیم گیری در مذاکرات آرژانتینی ها نسبتا" کند است جامعه این کشور نیز سلسله مراتبی است و تصمیمات مهم توسط افراد مهم اتخاذ می گردد. آنها با اختیارات محدود سر میز مذاکره حاضر می شوند و قبل از تصمیم گیری کلیه جزئیات را بارها بررسی می کنند. 6.آرژانتینی ها در مذاکره طرفدار رهیافت برد – برد هستند . خیلی اهل چانه زنی نیستند و از تقابل و بحث و جدل پرهیز می کنند. حفظ آبروی فرد در جمع برای آنها بسیار مهم است و از این رو به هیچ وجه در جمع به فردی حمله نمی کنند و دوست ندارند خود نیز با صراحت مورد انتقاد قرار گیرند . 7.کارت ویزیت در ابتدای جلسه مبادله می شود. کارت ها به دو زبان اسپانیایی و انگلیسی چاپ می شوند. 8.به لحاظ تفکری آرژانتینی ها ذهن گرا هستند و ارزشهای کاتولیکی تاثیر عمیقی بر طرز تفکر آنها دارد. از نظر آنها برداشت انسان ها از حقیقت ذهنی و شخصی است و حقیقت مطلق وجود ندارد. 9.مذاکره کنندگان آرژانتینی به طور کلی جز نگر هستند و در بررسی مسائل از جزئیات شروع می کنند تا به تصویر کلی برسند. از این بابت طرفدار استقرا هستند. در تیم مذاکره ای آرژانتینی ها حتما" یک وکیل حضور دارد . 10. از نظر سازمان دهی تیم مذاکرات معمولا" تیم یک رئیس دارد که عموما" معرفی نمی شود اما به طور معمول این فرد بیشتر حرف ها را می زند و نگاه هم تیمی ها بیشتر معطوف به وی است. |
مذاکرات بین المللی- هندی ها | ||||||||||||||
1.مذاکره کنندگان هندی به زمان و وقت شناسی حساسیتی ندارند. دیر آمدن امری عادی است و عوامل مختلفی نظیر پاسخ گویی به تلفن و یا پذیرش افراد دیگر طی مذاکرات در زمانبندی مذاکرات اخلال ایجاد می کند. با توجه به رابطه گرا بودن هندی ها مذاکرات ممکن است بسیار طولانی شود. آنها ممکن است حتی نیم ساعت دیر کنند و بدون عذر خواهی در برابر طرف مقابل قرار گیرند. در این مواقع اصلا" نباید برداشت منفی کرد. در هند افراد از جمله خانواده و دوستان مهم تر از هر چیزی هستند. لذا به عنوان مثال در صورتی که دوست یک مذاکره کننده دچار مشکلی شود وی ممکن است جلسه مذاکرات را ترک کند تا به دوستش رسیدگی کند. 2.در هند نیز مانند اکثر کشور های آسیایی هدف از مذاکره رابطه است نه قرارداد. از این رو آنها وقت زیادی صرف رابطه سازی با طرف های مذاکره خود می کنند. هندی ها تا با طرف خود کاملا" آشنا نشوند با وی کار نمی کنند. ممکن است یکی دو جلسه اول مذاکرات صرفا" حرفهای غیر کاری زده شود تا طرف هندی خوب با طرف خود آشنا شود. 3.در سبک برخورد شخصی هندی ها رسمی هستند. آنها مایلند به اسم فامیل و با لقب خطاب شوند. جامعه هند نیز سلسله مراتبی است و در آن سن و پست و مقام به فرد احترام می بخشد. 4.مذاکره کنندگان هندی در مجموع افرادی درون گرا هستند و از زبان بدنی نیز زیاد استفاده می کنند. آنها نیز مانند اکثر همتایان آسیایی خود صریح اللهجه نیستند و به زبان غیر مستقیم بها می دهند. از این رو درک حرف های آنها بدون توجه به زبان بدنی دشوار است. این افراد جمع گرا در جمع ملاحظه طرف های خود را می کنند و بحث و جدل بالا بردن تن صدا عصبانی سدن و انتقاد صریح از دیگران را خلاف نزاکت می دانند. آنها احساسات و هیجانات خود را کنترل می کنند و به دیگران خیره نمی شوند و از خیره شدن دیگران به خود نیز ناراحت می شوند. آنها تماس بدنی کمی با دیگران دارند و ملایم دست می زنند. هنگام صحبت کردن از حالت چشم و ابرو دهان و نیز دستان استفاده می کنند. سکوت و وقفه های بین کلامی از ویژگی های ارتباطاتی هندی ها محسوب میگردد. 5.مذاکره کنندگان هندی در مذاکرات طرفدار رهیافت برد – برد هستند و به طرف مذاکره ای خود احترام می گذارند. بسیار مودب هستند و با خشونت و توهین با طرف مقابل برخورد نمی کنند. هندی ها در مذاکره اهل فریب و دروغ نیستند. آنها همچنین اهل تواضع هستند. 6.مذاکره کنندگان هندی نگرشی کل نگرانه به مسائل دارند. آنها به جای خرد کردن مسائل و بحث جزئی مباحث را کلی نگاه می کنند. 7.روند تصمیم گیری در بین مذاکره کنندگان هندی کند و زمان بر است. مبنای تصمیم گیری اجماع و هماهنگی با مسئولین مافوق است . از این رو هندی ها با اختیارات محدود بر سر میز مذاکره حاضر می شوند. 8.هندی ها در مذاکرات فراتر از استدلال های منطقی می روند و به شم خود به اندازه اعتقاد خود اعتماد می کنند. 9.مذاکره کنندگان هندی در ابتدای جلسه کارت ویزیت تبادل می کنند. کارت ویزیت باید با هر دو دست داده شود و گرفته شود. برای این کار نباید از دست چپ استفاده شود. 10. هدیه دادن و گرفتن در بین مذاکره کنندگان هندی امری رایج است زیرا به ایجاد روابط شخصی کمک می کند. 11. مذاکره کنندگان هندی ممکن است در مورد مسائل شخصی و خانوادگی همتایان خود سوال کنند زیرا ورود به این حوزه ها را نشانه صمیمیت و دوستی می دانند که برای شروع همکاری لازم است. 12. مذاکره کنندگان هندی به بحث سیاسی / رشد اقتصادی هند / ورزش و فیلم علاقه مندند اما از بحث در مورد طبقه فقیر هند / پاکستان و عقاید مذهبی خوششان نمی آید. 13. کارت ویزیت در ابتدای جلسه مبادله می شود برای مبادله کارت ویزیت از هر دو دست استفاده می شود. 14. در مذاکرات تجاری مذاکره کنندگان هندی روی قیمت به شدت چانه زنی می کنند و هیچ گاه پیشنهاد اول را نمی پذیرند. از این رو ارائه یک قیمت ثابت و غیر قابل تغییر از نظر آنها یک موضع سر سختانه تلقی می شود. 15. مذاکره کنندگان هندی در پذیرش ایده ها و پیشنهادات جدید بسیار محتاط هستند و مادامی که اطلاعات دقیق دریافت نکنند پاسخ نمی دهند.در مجموع آنها خیلی اهل ریسک و خطر کردن نیستند. مذاکره کنندگان هندی در رویکرد خود برای درک مسائل استقرایی عمل می کنند. از نظر هندی ها حقیقت را تنها در شرایط و بافت کلی آن می توان درک نمود . از این رو شناخت شرایط فردی اجتماعی و تاریخی پیش شرط درک و فهم افراد / حوادث / نظرات و ..... می باشد. به همین خاطر آنها در مذاکره سوالاتی می پرسند که ممکن است مستقیما" به موضوع ربطی نداشته باشد. از نظر مذاکره کنندگانی که اهل فرهنگ استنتاجی هستند این نحو سوالات ممکن است نشانه پرت بودن مذاکره کنندگان هندی از موضوع باشد در حالی که واقع امر چنین نیست.
|